jednoduché, rychlé a zábavné formativní hodnocení žáků
Hlasovátko je pomůcka určená k rychlému a přesnému zodpovězení otázky, kterou učitel/rodič žákům položil. Děti jednoduše otočí kolečkem na odpověď, o které si myslí, že je správná, a ukážou ji učiteli. Jelikož jsou všechny odpovědi barevně rozlišeny, pedagog velmi rychle jedním pohledem na třídu pozná, zda je odpověď správná či nesprávná. Hlasovátko obsahuje několik kotoučů s různými odpověďmi, tudíž ho lze využít mnoha způsoby. Kotouč s I/Y nebo Í/Ý je vhodný do hodin češtiny, kotouč s čísly do matematiky, kotouč se smajlíky zase využijí učitelé předškolních dětí, které ještě neumí číst, nebo učitelé cizích (anglického jazyka) jazyků trénují-li se žáky například vazbu I like/I do not like (mám/nemám rád). Hlasovátko oživí hodiny a zaroveň pomáhá dětem rozvíjet nejenom (kritické) myšlení, ale také postřeh, kreativitu a jemnou motoriku.
Pomůcka je primárně určena pro žáky prvního stupně základních škol, ale je využitelná i pro předškolní vzdělávání nebo druhý stupeň ZŠ, družiny, aktivní práci rodičů s dětmi a podobně. Jde o novinku, která by měla aktivizovat děti/žáky a měla by být oživujícím prvkem v hodině.
Metodiku k hlasovátkům zpracovali: Ing. Jitka Zelená a Mgr. Miloš Novotný.
Vývoj Hlasovátka jsme nechtěli uspěchat. Bylo testováno různými pedagogy v různých třídách a v mnoha situacích. Těší nás, s jak kladnou odezvou se připravovaný produkt setkal. Jeho kouzlo tkví zejména v jednoduchosti použití. Hlasovátka také pomáhají s překonáním jazykové bariéry.
Složení didaktické pomůcky a její zaměření
Tato výuková pomůcka, která podporuje jemnou motoriku, kreativitu a myšlení, se skládá ze tří barevných oboustranných kotoučů s různými variantami odpovědí na jednoduché otázky. V základní sestavě je dále podkladové nosné kolečko, 2 krycí kolečka s výřezem a obloukovým výstupkem, usnadňujícím manipulaci při otáčení. Pro zkompletování hlasovátka jsou přibaleny spojovací komponenty: jeden umělohmotný šroub s matičkou a dvěma podložkami.
Při skládání hlasovátka postupujeme následně: vybereme kolečko s vhodnými motivy, následně postavíme na lavici šroub hlavou dolů. Na něj postupně skládáme: podložku, celistvé podkladové kolečko (bílou stranou dolů), dále vybrané kolečko (s motivem nahoru), pak krycí kolečko s výřezem, opět podložku a nakonec matičku. Tu opatrně šroubujeme a utahujeme, ne úplně, ponecháme jemnou vůli pro otáčení. A je hotovo. Zbudou dvě kolečka s motivy a jedno náhradní kolečko s výřezem, ta použijete někdy jindy.
„Hlasovátko lze dobře využít při společných rozhovorech s dětmi v komunitním kruhu. Při určování odpovědí na kladené otázky za pomocí smajlíků, u dětí předškolního věku není problém označení odpovědi ANO x NE. Děti nám pomocí smajlíků mohou také sdělit svou náladu. Dále sklouží k hodnocení prováděných činností s dětmi. Je možné využít i hlasovátko s číslicemi 1 až 5 pro přiřazování číslic k počtu předmětů.“
J. Štěpánková, MŠ Bystřice nad Pernštejnem
„Školní pomůcka hlasovátko mi přijde jako dobrý doplněk do výuky, oživení, rychlá zpětná vazba. Pedagog musí mít nachystané otázky, na které je možná jednoznačná odpověď, aby byli žáci schopni rychlé reakce. Nejširší využití vidím u I. stupně ZŠ.“
Ing. Jitka Zelená, školské projekty, Nové Město na Moravě
Metodika
Doporučujeme např. pro krátkou evaluaci na konci hodiny - pedagog má připravenou sadu 3-5 otázek a může jednoduše a rychle získat zpětnou vazbu, jak žáci pochopili výklad, téma, jak by ohodnotili pedagoga, sami sebe (autoevaluace), spolužáka apod. Pro lepší viditelnost i na větší vzdálenosti jsou písmena, čísla či obrázky barevně odlišeny. Pro rychlé zaznamenání četností odpovědí pedagogům doporučujeme, aby si připravili jednoduchou tabulku pro zápis. Poté si pedagog může v klidu vyhodnotit svoji hodinu, vytvořit si následnou evaluaci své hodiny. Možnosti využití hlasovátka jsou prakticky neomezené – záleží na každém, jak jeho potenciál využije.
V mateřských školách a u dětí, které ještě neumí číst nebo neznají dané znaky doporučujeme použít kolečko se symboly smajlíků.
Modelová situace
1. Učitel: vymyslí otázky, příklady
2. Žák: vybere vhodné kolečko s motivem a sestaví hlasovátko
3. Učitel: zadá otázku a zaznamená odpověď
Využívání hlasovátek jako doplňkových pomůcek výuky má široký potenciál, záleží jen na kreativitě a hranicích, které jim nastavíte, ať už jste pedagog nebo žák, role si můžete měnit.
Žádná Čína, komplet z Vysočiny
U objednávek nad 1 000 Kč
Najdete u nás vše, co vyrábíme
U nás nic neriskujete
Prázdný košík = smutný košík
Věříme, že si z naší nabídky určitě vyberete. Však se zkuste kouknout...
Prohlédnout katalog